Elektromobilita coby vylepšené šrotovné




Sdílet článek:

Elektromobilitu prý dávno netlačí úředníci, ale o přechodu aut ze spalovacích motorů na elektromobil rozhodli dávno předtím bossové samotných automobilek. Dávalo by to nějaký smysl? Výborný!

Zapomeňme na důvody ekologické. Dneska už celkem jasně víme, že celková ekologická zátěž vzniklá výrobou a provozem a likvidací auta na baterie je daleko větší než ekologická zátěž auta na benzin nebo naftu. I když nehledě na to se celý proces samozřejmě bude ekologicky zdůvodňovat. Ale to teď není důležité, důležitá je stránka ekonomická.

Když po recesi v roce 2008 natahovaly automobilky ruku po šrotovném, byly za nenažrance. Ale úředně vynucený přechod na nový typ pohonu, s tím, že stará auta po nějakém datu budou přes daně poplatky a zákazy vyháněná ze silnic, to je přece sen správních rad takových automobilek. Navíc se stanou těmi hodnými, do vyslyšel volání aktivistů bojujících za lepší zítřky.

V současnosti je cena prodávaného auta v ČR kolem 250.000, cena nového prodávaného vozu kolem 450.000. To znamená, že naprostá většina lidí kupuje auta ojetá. Nové vozy kupují nejvíc firmy a státní správa. Pokud nové auto kupují jednotliví lidé pro soukromé použití, je to většinou pokud jde o cenu v dolní oblasti nabídky.

Elektromobil stojí v podstatě násobek těchto částek. Aby politici ovlivnili rozhodování v prospěch elektromobilů, dotují je. Automobilka se díky dotaci dostane do zisku (jen podívejme na ekonomiku Tesly), kupující i tak zaplatí víc než dosud, ale podstatně méně, než jaká je skutečná cena auta – a rozdíl zadotuje stát. Tedy daňoví poplatníci abychom byli přesní. Díky dotaci si elektromobil může pořídit víc lidí a firem. A ti, co na něj nedosáhnou ani po dotaci, se na elektromobilitě budou podílet aspoň tím, že přispějí svými daněmi. Řeknu to polopaticky: Chudší většina svými daněmi dotuje nová auta bohatší menšině.

Aspoň v současnosti.

Dokud je tu konkurence spalovacích aut a hlavně možnosti koupě vozu ojetého, je přínos pro automobilku celkem nula. Jenže čím víc restrikcemi budeme nutit lidi k přechodu na elektromobil, respektive, čím větší peklo jim uděláme z používání ojetého benzíňáku nebo nafťáku, tím na jednu stranu začne klesat množství aut na silnicích, a současně začnou stoupat tržby automobilek, protože bude, byť nejspíš ne závratně, stoupat prodej nových elektromobilů. Že to něco udělá s kvalitou života lidí, pro které se vlastní auto stane nedostupným přepychem, to pro board automobilky nehraje roli. Aktivisté budou tleskat a akcionáři manažery odmění zvláštími bonusy za růst prodejů

Navíc svou podstatou otvírají krásné pole pro trvalé upgrade. Do mého stárnoucího auta jsem za léta jeho provozu na pár drobných opravách investoval zlomek jeho ceny, přičemž i po letech používání pro mě má stále vysokou užitnou hodnotu a dobře slouží. Jenže v elektromobilu po pár letech budete vyměňovat minimálně baterii – jejíž hodnota je skoro půlka ceny celého auta. Kdybyste chtěli elektromobil používat stejně dlouho jako já svůj mírně obstarožní benzíňák z roku 2005, s jistotou byste baterku dokupovali dvakrát až třikrát. A to mluvím jen o baterce. Bude potřeba obměňovat elektroniku, software, platit připojení na síť a další náklady, které při nákupu auta nejsou zřejmé.

Takže ano, věřím, že je možné, že dnes už restrikce klasického pohonu nepřicházejí jen kvůli zelenému chiliasmu, ale tlačí ho lobbisté automobilek. Být majitel automobilky, udělám to stejně.

Tomáš Houška

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (3 hodnocení, průměr: 3,00 z 5)


>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

  • Číslo účtu: 2501976369 / 2010
  • BTC: 3ECjS5WDWwyjMtHU4ZJjMesEtmJ7eMz69N
  • ETH: 0x67B32F7DD7d084b83a28B59F3EBD2B6b2f837337

VYBRÁNO TENTO MĚSÍC: 2 000 Kč

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

1 Trackback / Pingback

  1. Lidé v Británii se zbavují elektromobilů, není je kde nabíjet | Svobodný-svět.cz

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*