Pivo a víno




Sdílet článek:

V celém sklepě je naprosté ticho: nikdo ani nepípne. Všichni totiž pijí tiché víno…
No, dost žertů, víno je vážná věc.

V současné – jak mi to připadá – hodně emotivní, zato zmatené debatě nad vládním úsporným balíčkem hraje nulová spotřební daň u tichého vína a přeřazení piva ze zvýhodněné do normální sazby DPH důležitou roli.

Předseda SPD Tomio Okamura pravil, že zvýšení DPH u piva je (doslova prosím!) „plivnutí do tváře všem občanům“ – protože pivo je japonský, e, promiňte, český „národní nápoj“ a každý má právo „dát si po práci, eee, po celém dni“ (to si Okamura vzpomněl asi na důchodce) „pivo za přiměřenou cenu“.

Politiky však v debatách ještě přebíjejí výrobci piva. „Moravské politické Palermo dává pivařům, sladařům, pěstitelům ječmene i minipivovarům obrazně pěstí přímo mezi oči,“ děl Luboš Kastner, šéf Asociace malých a středních podniků. Nevím, kdo z českých producentů piva pil někdy nějaké víno z Palerma – nebo se slovem Palermo myslí sám fakt, že nějaký produkt je zdaněn standardní, normální daní?

Výkonný ředitel Unie vývozců a dovozců lihovin ČR Vladimír Darebník na to jde zase vědecky: „Etanol, který vzniká kvašením cukru v různých zemědělských surovinách, má na lidský organismus identické účinky, ať je obsažený v pivu, vínu nebo lihovině.“ No, žádný konzument nepije etanol pro etanol, kromě snad politováníhodných nejtěžších závislých lidí, nýbrž pije nápoj, který mu chutná, neboť má i jiné vlastnosti a složky než chemicky čistý etanol; a pije ho v určitém prostředí a s blízkými lidmi; to věděli už Karel IV. s Buškem z Vilhartic.

Samozřejmě na druhé straně není pravda, že spotřební daň na víno by zlikvidovala v České republice vinařství a zbavila je konkurenceschopnosti, když už teď jsou vinaři z Moravy a z Čech s to poskytnout domácímu trhu jen asi čtvrtinu z celkové poptávky po vínu (ovšem i dovoz vína ze zahraničí je z velké části v rukou jihomoravských vinařů).

Je nepochybné, že vláda se snaží svým balíčkem zatížit všechny jakž takž rovnoměrně: vinařům přidala taky velké závaží: z daňového základu už nebude možné odepsat dar v podobě láhve či více láhví vína, klasicky pro vítané obchodní partnery či zákazníky, které rozdávaly některé firmy; pro některé, zejména menší vinaře byli tito stálí firemní zákazníci velice důležití…

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (8 votes, average: 1,63 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*