D. TOLAR
Stovky let vládli v Evropě panovníci na základě předpokladu, že jsou vyvoleni ke své funkci samotným bohem. Teprve v 17. století zažila teorie božské moci vážnou prohru. A první text, který říká, že panovník vládne z vůle lidu, byl napsán před 700 lety ve Skotsku. Je oslavou svobody člověka.
Před sedmi sty lety napsali skotští šlechtici, že panovník vládne z vůle lidu a pokud nečiní, co si lid žádá, pryč s ním. Skotská Deklarace z Arbroath je dodnes jedním z nejelegantnějších textů, který obhajuje svobodu člověka. Byla napsána v roce 1320 ve skotském městečku Arbroath a adresována tehdejšímu papeži.
Důvodem, proč se 40 skotských šlechticů rozhodlo napsat dopis papeži, byl jeho požadavek, aby se král Robert I. Skotský usmířil s Angličany během první války za skotskou nezávislost. Robert I. Skotský odmítl a papež jej za trest exkomunikoval.
To se skotským šlechticům nelíbilo, neboť král podle nich musí respektovat vůli svých poddaných, kteří si smír s nenáviděnými Angličany nepřáli. Jejich deklarace papeži je prvním historickým textem, ve kterém skupina lidí obhajuje názor, že král musí vládnout se souhlasem poddaných.
Svobody se žádný ctnostný člověk nevzdá
Napsali to takto:
„Kdyby však král Robert upustil od toho, co začal, a chtěl by nás nebo naše království podřídit anglickému králi nebo Angličanům, snažili bychom se ho ihned vyhnat jako našeho nepřítele a podvraceče jeho vlastního i našeho práva a učinili bychom naším králem jiného muže, který by byl schopen nás bránit.”
„Dokud sto z nás bude žít, nikdy a za žádných okolností se nepoddáme anglickému panství, protože nebojujeme pro slávu, bohatství ani pocty, ale pouze za svobodu, které se žádný ctnostný člověk nevzdá jinak než za cenu svého života.”
Vláda z boží moci
Nicméně po dlouhou dobu bylo v Evropě dominantním filozofickým názorem, že král vládne z boží moci. Panovníci byli zvoleni samotným Bohem, který jim udělil výsostné právo vlády na zemi. Protože Bůh dal králům právo vlády, rozhodoval on sám o tom, kdy jejich panování skončí tím, že si je povolal k sobě.
Vláda z boží moci dávala monarchům v té době silný mandát, neboť odpor vůči králi znamenal vzepření se samotnému Bohu. Nevzdělaný poddaný klečící v majestátním chrámu Notre-Dame tomu pravděpodobně uvěřil velice snadno.
Ideologickou oporu našla vláda z boží moci v knize Patriarcha, kterou napsal Robert Filmer a která vyšla po jeho smrti na konci 17. století. Svoji teorii o boží moci postavil na biblické knize Genesis, podle které svěřil Bůh Adamovi vládu nad celým světem, jež se dědila z krále na potomky. Napsal to velice přímočaře: „Snažil jsem ukázat přirozenou instituci panovnické moci a zbavit ji podřízenosti svévolné volbě lidu.
Parlamentu netřeba
Ani parlament neměl podle Roberta Filmera žádné právo do něčeho mluvit: „Je třeba se také ptát, zda jsou lidské zákony nadřazeny panovníkům, protože ti, kdo tvrdí, že královská moc pochází od lidu, podřizují její výkon lidským zákonům. I v tom se však mýlí. Neboť jako je královská moc dána zákonem božím, tak nemá žádný nižší zákon právo ji omezovat.”
Z hlediska argumentů si Robert Filmer vystačil s jednoduchým tvrzením, že králové zde byli před zákony, a proto je logické, že jsou jim nadřazeni.
Ne, ne, jedině souhlas lidu
Teorii o boží moci poslal na smetiště dějin John Locke. Ve své knize Dvě pojednání o vládě, v její méně známé první části, úspěšně argumentoval, že biblická teorii o dědičné moci je nesprávná, a odvážil se tvrdit, že jediným zdrojem královské moci je souhlas lidu. Moc může být ospravedlněna jedině souhlasem lidu, který vede ke společenské dohodě, jež dává moci legitimitu, ale zároveň omezuje její rozsah.
Jeho teorie se u panovnického dvora ze zřejmých důvodů nesetkala s pochopením, a proto musel John Locke z Anglie uprchnout. Jeho myšlenky byly nicméně inspirací pro anglickou „Glorious Revolution”, která jako první v Evropě dramaticky omezila moc krále ve prospěch lidem voleného parlamentu.
Pozn. autora: Vládne Evropská unie z vůle lidu, nebo z vůle Evropské komise?
Vítačský syndrom EU má svoje ovoce-
okradli nezletilého a rozsekali mu obličej velkým nožem, aby dostali, co chtěli. Chlapec, jak je vidět na videu, se pokusil schovat…
https://www.ilgiornale.it/news/cronaca-locale/machete-nascondiglio-e-rapina-cos-4-stranieri-hanno-2195444.html
EU vládne silou úplatků. Úplatky nejsou jen vysoké platy a prebendy v unijních funkcích, čekajících na loajální poskoky z řad politiků. Jsou to hlavně dotace. Dárky do soukromého majetku různých podnikatelů, kteří čistě náhodou patří mezi nejvlivnější lidi ovlivňující nejenom politiku. Jejich sponzoring a jejich média jsou motorem našeho sešupu do unijní řiti. Oni vidí nesmyslnost a škodlivost unijních nápadů, ale jejich vlastní zájmy je přednější.
J.K.No je to stejné i v té Vaší oblibene RF, a od severu k jihu a od zapadu k vychodu.No a Vy vyberete EU.Nahoda?
Co si vybral, je jeho věc a vaše zbytečná starost.
Není to stejné. Východní země jako Rusko, Ukrajina apod. jsou korupcí prolezlé, ale je to korupce na kriminálním základě. Je neoficiální. To znamená, že systém se tváří, že neexistuje a snaží se ji nepříliš efektivně potírat.
Takové kriminální korupce je v zemích Eurosvazu méně. Jenomže přebujelé dotační orgie na všechno možné fungují podobně. Je to součást unijního systému. Oficiálně slouží k prosazení prospěšných nebo rádoby prospěšných věcí. Výsledkem je ekonomická neefektivita, ale současně i uplacení všech příjemců dotací. Příjemců, kteří je získali řádně, podle všech regulí a nikdo je za to stíhat nemůže. Tím kdo uplácí je samotná EU. Toto uplácení je nevysloveným účelem rozmachu dotací.
J.K.Tak to vidite,za všim je lidska chamtivost a touha po zlaťacich,jenom ty ideologie to nejsou schopnè pochopit a učelově to hážou jednim směrem na Evropu a velebí třeba RF.Nahoda?
Až Eurosvaz nebude mít z čeho uplácet podnikatele, tak se buď rozpadne, nebo nastoupí tuhý útlak.
Protiruská nenávist v době, kdy nám EU škodí vnucováním migrantů, zeleným šílenstvím a dalšími nesmysly, dělá Rusku nezaslouženou reklamu.