Naděje na brzké zlevnění aut pohasíná, velcí výrobci čipů ohlásili další odstávky




Sdílet článek:
Aby auta mohla zlevnit, muselo by jich být v prvé řadě dost. A to se stěží kdy stane v momentě, kdy nebude dostatek komponentů potřebných k jejich výrobě. K něčemu takovému se ale neschyluje, právě naopak.

Jedním z velkých témat roku 2021 byla inflace – tak rychlý růst cen svět v globálním měřítku nepamatuje už několik dekád. Faktorů je více a v každé zemi můžeme vysledovat trochu jiný mix důvodů s trochu jinými dopady, ostatně v České republice máme inflaci skutečně enormní. U nás se spojily vlivy přehřátého trhu práce, vysokých útrat státu a nedostatku spousty věcí, který logicky žene jejich ceny vzhůru. To poslední jmenované se pak projevuje v celém světě a zásadní vliv má i na ceny aut.

Těch výrobci prostě nedokážou vyrobit dost a za takové situace nemají mnoho důvodů držet ceny nízko. Každý na vzniklou situaci reaguje jinak, třeba Škoda zdražuje enormně, takoví Korejci o dost méně, stěží bychom ale našli auto, které dnes stojí stejné peníze jako loni touto dobou. Jediné, co tento stav změní, bude rozjetí výroby naplno a dosažení poněkud rovnovážnějšího vztahu mezi nabídkou a poptávkou, něčemu takovému jsme ale bohužel na hony vzdáleni. Dnes jsme od tohoto stavu spíše zase o kousek dál.

Ačkoli se situace v druhé polovině loňského roku začínala lepšit a optimisté doufali, že letošek přinese další úlevu, nyní se vše znovu komplikuje. Nejprve přišly záplavy v Malajsii a nyní je tu další rána. V některých částech Číny znovu začali omezovat život z obav z nové varianty koronaviru zvané omikron a týká se to i provincie Si-an. V té mají své továrny firmy Samsung a Micron (jak příznačné jméno…), které obě oznámily, že výrobu omezují.

Není zatím jasné, jak moc a na jak dlouho ji odstaví, přesto je nepochybné, že výše popsanou situaci to jen zhorší. Realisticky uvažující šéfové automobilek a dodavatelských firem koncem roku uváděli, že za ideálních podmínek by čipová krize mohla odeznívat v druhé polovině roku 2022. O něčem takovém si ale nyní můžeme nechat jen zdát a optimistické scénáře nyní hovoří o zlepšení situace na konci roku. To je ale znovu jen víra, nikoli vize podložená reálným vývojem.

Dokud se tento stav nezmění, nová auta nezlevní, nakonec to jsou do značné míry i jejich raketově rostoucí ceny, které se starají o onu vysokou inflaci. A bez změny na tomto poli nezlevní ani ojetiny, proč by také měly. Většina analytiků proto v tuto chvíli očekává, že auta v letošním roce zdraží o dalších 15-20 %, což nutně zvedá obočí. Nezdá se tedy že by vhodnější moment pro koupi vozu mohl nastat v brzké době, jakkoli jednou snad přijít musí.

 Petr Miler

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (4 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*