Pondělní stávka z pohledu učitele




Sdílet článek:

MARCUS

Vlkův  úvod:

Seděl  jsem a  lámal si hlavu  co napsat  k zítřejší stávce. Která se odehraje  především, a já dodávám KONEČNĚ, na  českých školách. O  tom  více v paralelním textu. Ale než  jsem  je začal  datlovat, přišel  mi  mail. Od nicku  Marcus. Popisující, proč že ta  stávka  ve  školách bude. Tedy  také  bude.

Je to zajímavé  čtení,  zejména pro  nás, co do zákulisí  školství  postrádáme  bližší  vhled.

Když  to shrnu, jde o jednu a tu samou písničku:

Na  kvalitní  vzdělání  našich dětí a vnuků  peníze  NEJSOU. Abychom je  přece nezadlužovali!!! Už  v tomhle  je  hluboká logika, že její  dno nedohlédnete  ani hvězdářským  dalekohledem!  Nicméně  na Financování Ukrajiny transfery peněz a zbraní ano. A  vedle  toho přece musíme, opravdu musíme  nakupovat  za  neuvěřitelné stovky miliard  korun  tančíky, dělíčka, letadýlka, raketky, flintičky a  kdo ví  co všechno!  Přirozeně  na dluh. Tam  ty  děti a vnuky, které  nechceme  vzdělávat  kvůli chybějícím  prostředkům klidně  zadlužíme!

Ale  proč by  přidával  další písmena. Marcus  vám to naservíruje  na stříbrném podnosu a  horké:

Ahoj vlku,

rád bych ti dal podnět týkající se některých událostí, které se právě dějí v českém školství. Jsem učitel na střední škole s dvacetiletou praxí. A mohu zodpovědně říct, že to, co se teď děje a chystá, jsem snad ještě nezažil. A co mě nejvíce rozčiluje, je ta všudypřítomná dezinformační kampaň, která se kolem toho vede. Viz článek na seznamu (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-130-procent-nestaci-skryty-duvod-ucitelske-stavky-240035).

Po dlouhém váhání jsem se i já rozhodl zapojit do stávky, která je plánována na 27. 11. Osobně mám za to, že stávky a demonstrace nic moc zásadního nezmění a jsou jen zdrojem nenávistných výlevů představitelů moci a jejich proti protestující populaci. Ovšem nyní byla i pro mě překročena míra únosnosti. V médiích i v mnohých internetových diskusích (samozřejmě hodnotově moderovaných) se v posledních dnech snáší nenávist a zášť proti učitelům a veřejnost je mylně informována o „pravých důvodech“ naší stávky. Jde údajně další nenažranost učitelského stavu, který stále touží po vyšších a vyšších platech. Takže bych rád uvedl některé dezinformace na pravou míru.

V minulosti vysílaly vlády ČR i Česká školní inspekce jasné instrukce, že je třeba zefektivnit a modernizovat výuku na našich školách. Všechny tyto plány vychází z vládního dokumentu Strategie 2030, kterým se už několik volební období české vlády i Česká školní inspekce zaklínají. V této souvislosti došlo od roku 2019 ke změně financování základních a středních škol tak, že finance škola nově dostává nikoliv na žáka, ale na počet odučených hodin. Ty byly stanoveny pro každou školu a studijní obor koeficientem PHmax, který se odvíjí od učební náročnosti oboru, naplněnosti tříd dané školy a řady dalších parametrů. Tento koeficient stanovuje, kolik hodin může každá škola odučit a tedy na kolik dostane finančních prostředků. Zda toto penzum hodin využije, nebo nikoliv, je zcela na řediteli školy. Tato volnost měla umožnit jistou organizační volnost v plánování a zavádění inovativních metod ve výuce. Jednalo se například o volitelné semináře, půlené hodiny, tandemovou výuku, kombinované předměty, hodiny navíc pro nadané nebo naopak zaostávající žáky a další prvky, které mají vest ke zkvalitnění výuky a zlepšení vzdělanostní úrovně, která bohužel stále klesá. Tedy rozhodně nejde o nějaké asistenty a podobné věci, kterými je kritiky těchto změn často argumentováno.

Mnohé ze škol se rozhodly být spíše konzervativní, žádné moderní metody a další inovativní prvky ve výuce nezavádět. Ty jsou na tom nyní vlastně nejlépe. Naopak jiné školy chtěly začít s modernizací výuky, navýšily si počet hodin (v rámci koeficientu PHmax) buď s určitou rezervou, nebo šly tzv. až na strop. Díky tomu nabraly nové pedagogy, rozdělily například některé hodiny matematiky, nebo češtiny pro více a méně nadané žáky. Zavedly například nový integrovaný předmět, nebo se rozhodly zapojit do některých hodin tandemovou výuku. Věř, že všechny tyto změny stály učitele, kteří se to tohoto procesu na škole zapojili, obrovské množství úsilí, energie a času vysoce nad rámec jejich pracovní doby a zákonných povinností. Ale všichni do toho šli s přesvědčením, že je to dobré pro žáky, že všechna ta snaha a úsilí mají nějaký smysl a začali věřit, že se s českým školstvím konečně něco pozitivního děje.

A co se vlastně chystá nyní? Ministerstvo zjistilo – světe div se, že tento plán zvýšil finanční náročnost českého školství. Že stoupl počet odučených hodin, že se zvýšil počet učitelů v systému. Takže se teď po čtyřech letech rozhodlo, že celou inovační vlnu přiškrtí. Podle plánu by se nově měla hodnota PHmax pro základní školy snížit o 5 % a pro střední školy dokonce o 15 %! Těch 15 % pro střední školy jde vyloženě a zejména proti gymnáziím, které patří mezi nejnaplněnější střední školy, které proto právě nejčastěji zaváděly například dělení hodin. Pravda, nevypadá to nijak zásadně. Ale těch 5 – 15 % hodin, které se nyní budou patrně škrtat, jsou většinou právě přesně ty, které byly navýšeny a určeny pro výše popsané inovativní a modernizační změny ve výuce. Což v překladu znamená, že ředitel, který se rozhodl tyto výzvy v minulosti ignorovat, nenabíral nové učitele, nepůlil hodiny, nezaváděl nové předměty, má teď klidné spaní. Naopak ředitel, který tyto inovace zavedl, má velký problém. Bude muset nově nabrané učitele propouštět a všechny nebo většinu nových předmětů, hodin a metod zase rušit nebo přinejmenším redukovat.

Tady nejde o to, že učitelé chtějí více peněz na platy. Tady jde o frustraci a deziluzi těch, kteří věnovali nemalé úsilí ke zlepšení kvality výuky. Tento krok je tak silně nekoncepční a neguje to, co se v našem školství za poslední roky začalo měnit, že vyhání do stávky i učitele, kteří by za normálních okolností nikdy protestovat nešli. Nota bene, když se dočtou tak do nebe volající a provokativní nesmysl, jaký je uveden v článku na novinkách výše. A to už vůbec neřeším další nekoncepčnost, jako je redukce nepedagogických pracovníků (uklízeček, kuchařek, hospodářek a podobně). Podle pana ministra se takto budou škrtat jen volná a neobsazená místa, což je další při nejmenším nepřesnost. Většina škol má sice na úseku technicko-hospodářském nějaký ten úvazek papírově volný. Nicméně jej rozpouští mezi pracovníky, které by jinak zaměstnat nemohla nebo neměl z čeho platit. Jde například o správce sítě, hospodářku a další profese. Zodpovědně lze říci, že na většině školy reálně žádná volná a neobsazená místa nejsou. Takže jejich škrtnutím bude ředitel nucen tyto činnosti delegovat na stávající zaměstnance (bezplatně). Celý problém s nepedagogickými pracovníky je samozřejmě mnohem komplikovanější a nechci se jím podrobněji zabývat, neboť jako řadový učitel do této problematiky tolik nevidím. Chtěl jsem jen shrnout problém z pohledu sebe – učitele.

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 votes, average: 4,70 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*