K případu farářky Martiny Viktorie Kopecké




Sdílet článek:

LUBOMÍR STEJSKAL

Nevzpomínám si, že mi někdy bylo při psaní víc těžko u srdce, než tomu bylo při přípravě tohoto článku.

 

V pondělí 25. září jsem si přečetl na Novinkách.cz exkluzivní rozhovor s farářkou Martinou V. Kopeckou (psalo o něm i Echo24).. Přišel mi na mysl biblický verš „Poznáte pravdu a pravda vás vysvobodí.“ Toho dne jsem se pravdu dozvěděl, tak jako bezpočet jiných čtenářů onoho interview. A z čeho jsem byl vysvobozen? Z nevědomosti. Z nejistoty týkající se intimního života farářky M. V. Kopecké.

Řeknete: A co vám je do něj? Vůbec nic. Přesněji, nebylo by, kdyby sama sestra farářka nepoložila toto téma na stůl ve veřejném prostoru. Tak se z privátního vztahu stala věc veřejná – z její vůle.

Nepředpokládám, že by se našel někdo, kdo o osobnosti tohoto jména nikdy neslyšel. Proto jen telegraficky: sestra Martina Viktorie je farářkou Církve československé husitské (CČH). Má tu čest sloužit na prestižním místě, v pražském kostele sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí. Jde o mediálně známou duchovní, mimo jiné i z televizní soutěže StarDance 2021, kde se svým tanečním partnerem skončili na stříbrné pozici. Zastupuje naši zemi ve Světové radě církví. Mnohokrát byla k vidění v televizi, nejen v náboženských pořadech. Nechci použít slovo celebrita, protože ona se za ni jistě nepovažuje. Můžete si ho k ní ale dosadit – a nebudete se mýlit.

Mám ji rád, nakolik může ženatý muž mít rád osobu opačného pohlaví, které si z více důvodů hluboce váží. Mám k ní blízko už proto, že to byla ona, kdo vedl pohřební obřad člověka, který v mém životě, pokud jde o duchovní hudbu, hodně znamenal. Byl to Luboš Svoboda, autor a interpret jedinečných Křesťanských songů (na některých účinkuje i s manželkou Janou a dcerou Janou Mařasovou). Tato tvorba stojí v mé pomyslné hitparádě tuzemské křesťanské pop music celoživotně na samotném vrcholu.

S farářkou Martinou jsme se osobně dosud nesetkali (moje chyba, pozvání mám), ale od roku 2020 jsme v písemném kontaktu. Nemám kromě členů rodiny na svém Instagramu mnoho osobností, které sleduji – ona je jednou z nich. Patří k těm duchovním, které vždy rád vidím a poslouchám. Když jsem zjistil, že během letošní vzpomínky na Jana Husa v Betlémské kapli povede bohoslužbu – spolu s patriarchou T. Buttou a biskupem P. Pechancem –, byl jsem upřímně potěšen.

Jistěže ani mě se nevyhnuly myšlenky na její soukromý život. Inteligentní, vzdělaná a mimořádně půvabná a atraktivní mladá žena zůstává stále svobodná. Rozhodla se zasvětit svůj život cele službě Bohu včetně dobrovolného celibátu? V jednom televizním rozhovoru k tomu řekla (volně): Až přijde pravý čas, objeví se i pravý partner. Tím pro mě byla tato záležitost pro daný okamžik uzavřená. Vlastně jsem jen čekal, až na Instagramu oznámí, že je zasnoubená a po čase nabídne foto ze svatby.

V pondělí 25. září se ale ukázalo, že je všechno jinak.

Sestra Martina se rozhodla pro mimořádně nesnadný krok. Veřejně se přiznala ke své homosexuální orientaci (moderní doba pro to má výraz coming out) a mimoto uvedla, že žije vztahu se ženou svého srdce.

Blesk z čistého nebe? Ano i ne. Je-li někdo „dlouho“ svobodný, může to mít nejrůznější příčiny; tato k nim bezpochyby také patří. Pro mě osobně z toho vyplynuly dvě věci. Jednak jsem se dozvěděl pravdu a byl vysvobozen z nevědomosti (jak jsem z mínil v úvodu). A pak, a to je bezpochyby závažnější, mi problesklo hlavou, že její církev bude mít z podstaty věci problém.

Abych použil biblickou terminologii, sestra farářka se totiž nepřímo přiznala k tomu, že žije v hříchu. Bible učí mimo jakoukoli pochybnost, a to ve Starém i Novém zákoně, že homosexuální intimní styk je v Božích očích ohavnost, hřích. A s tím se bude muset CČH nějakým způsobem vyrovnat. Je obtížně obhajitelné, aby duchovní jakékoli denominace žil v přímém rozporu s tím, co čte z Písma svatého, když vystupuje na kazatelnu (obrazně řečeno). Pokud tento stav, rozpor mezi učením Bible, na němž je každá křesťanská denominace vybudována, zůstává neřešen, daná církev se stává nedůvěryhodnou. Jakkoli je následující příměr extrémně tvrdý, stejně mizernou reputaci by měla pomyslná Iniciativa proti alkoholu, kdyby jedna z jejích mediálních ikon byla usvědčeným notorickým alkoholikem. (Nic nesrovnávám, je to jen ilustrace.)

Je samozřejmě pouze a jen výsostnou věcí CČH, jak se k popsanému problému postaví. Bude to rozhodování velice obtížné, protože jedno i druhé řešení bude bolestné. Zůstane-li sestra Martina nadále na postu farářky, bude církev riskovat do nemalé míry ztrátu dobré pověsti; bude-li zbavena duchovenské služby, přijde o mimořádnou a – nebojme se toho slova – populární osobnost.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (13 votes, average: 4,62 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

12 Comments

  1. Mé je nějaká posraná farářka i z její zkurvenou církví úplně u prdele😉

  2. Ano, homosexuální akt je hřích a to hřích velmi těžký. Homosexuální tzv. orientace (dnes se nesmí zpochybňovat teorie, že jde o stav vrozený a normální, ale já to zpochybním: vůbec není jasné, jestli jde o fyzickou nebo psychickou úchylku, nakolik je léčitelná), takže homo orientace není hřích ale kříž, stejně jako jiný trpí pedofilií nebo masochismem. To, že farářka veřejně hlásá svou zvrhlost by mě přimělo k odplivnutí – nebýt toho, že husitská církev je houby církev: založilo ji pár katolických velebníčků, co se chtěli oženit. Nemají věrouku, nemají dogmatiku, jen tak tak se po válce přifařili k Ekumenické radě církví. Prostě: cokoliv udělá husita mě nepřekvapí. PS: Samozřejmě tam jsou mnozí velmi slušní a poctiví lidé. Za tuhle hysterickou krávu nemůžou.

    • : není jasné, jestli jde o fyzickou nebo psychickou úchylku

      Z mého pohledu k tomu dojde tak, že heterosexuální osoba experimentuje s bisexualitou a v příštím životě se tato samskára (vjem) projeví jako tomu odpovídající mentalita.

      • To je velmi pravděpodobné, viz případ Oscara Wilda. A můžou se přidat psychické vady, neochota přijmout mužskou/ženskou roli, trauma z nevábné podoby sexu… Příliš mnoho známých homosexuálů buď nemělo otce nebo s ním nemělo dobrý vztah.

  3. Nic naplat. Pokud bude chtít žít v pravdě, jak kázal Jan Hus, pak bude muset svůj církevní post opustit. Ale spíše to bude tak, že se z toho pokrytecky vylže, jak je dnes v Západním světě normou…

    • To záleží na tom, jak moc chce v pravdě žít její církev a jaký na ni vyvine tlak. Jestli dá přednost pravdě – nebo mediální hvězdě. Je to na nich. Ale popravdě, oni nejsou úplně blbí. I starokatolíci protestovali, když k nim přelezl mentálně chorý Štampach (ano, má nějakou paranoidní poruchu, za což nemůže, ale problém je, že v tom stavu píše a publikuje). Protestovali tak, že Štampacha odvezla záchranka se srdeční příhodou. Tolik razance bych od nich nečekal. Třeba se vzchopí i husiti. Ta ženská je jasná exhibicionistka.

  4. Máme bezectného, nedovzdělaného, nepříliš inteligentního prezidenta i premiéra, ještě tupější šéfy obou komor parlamentu, duševně nemocného ministra vnitra (jinak také pěknou krysu) po nocích se radícího s mrtvolou pomateného opilce Havla (sám se k tomu přiznal a přesto místo do Bohnic doputoval na MV) a mě má zajímat teplá farářka? Tak to určitě. 🙂

    P.S. U nás v Prdelákově zase máme teplého faráře, heč…

  5. Je mi líto, ale, obávám se, že misogynní Starý Zákon řeší pouze mužskou homosexualitu “Nebudeš se scházet s mužským pohlavím jako se ženou neboť ohavnost to jest”, pokud si to dobře pamatuji, ale obdobné přikázání pro ženy nemá.
    Druhá věc je, že paní farářka jedná přesně v souladu se zákonem, takže pokud by ji církevníci vyhodili, koledují si o neúspěch u soudu na straně jedné a o silnou diskreditaci na straně druhé.
    Paní farářce přeji vše dobré do dalšího života.

    • Staroindický zákoník Manu smriti ale uvádí (překlad G. Buehler):

      A damsel who pollutes (another) damsel must be fined two hundred (panas), pay the double of her (nuptial) fee, and receive ten (lashes with a) rod. (Manusmriti 8.369)

      But a woman who pollutes a damsel shall instantly have (her head) shaved or two fingers cut off, and be made to ride (through
      the town) on a donkey. (Manusmriti 8.370)

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*